המצטיינים שלנו

מצטיינים

​איכות מאגר הכישרונות האנושיים בכל מדינה וערכיות האנשים המצוינים והמצטיינים הכלולים במאגר זה הם גורמים דומיננטיים בהתקדמותם ובהתפתחותם של בני האדם. מדינת ישראל התברכה בהון אנושי בולט באיכותו. טיפוח המצוינות בקרב בעלי היכולות הגבוהות צריכה להיות קו אסטרטגי מוביל במדיניות החינוך של המדינה, ותפקידה של מערכת החינוך היא ליצור סביבה מיטבית שתאפשר את טיפוחם של המצטיינים.

מהי מצוינות ?

הצטיינות ומצוינות שלובות זו בזו. מצוינות פירושה מכלול ההתנהגויות והפעולות החותרות לשיפור מתמיד ומאפשרות את מיצוי הפוטנציאל האישי כדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר שאפשר. מצוינות היא אורח חיים. אנשים בעלי נטייה למצוינות מאופיינים על פי רוב בכמה סגולות: מוטיבציה פנימית גבוהה המניעה אותם בהתמדה, סקרנות, יצירתיות, העדפה של גירויים חדשים על פני גירויים מוכרים, העדפת מורכבות, רצון להתעלות ולהתמקצע, תחושת ערך עצמי, אחריותיות, עצמאות ומוקד שליטה פנימי. המצוינים מציבים לעצמם מטרות וחותרים להגשמתן, לומדים באופן יעיל ויודעים להפיק רבות מהתנסויותיהם.

מהי הצטיינות?

הצטיינות פירושה ביצוע יוצא דופן או סימנים לעשייה יוצאת דופן ברמה של מומחיות ובהתאמה לגיל. ככלל, אין אפשרות להצטיין ללא המרכיבים של המצוינות. המצטיינים מגיעים להישגים ולתוצרים יוצאי דופן בזכות מאמץ מתמשך ואיכותי, שהוא מסימני המצוינות. ההצטיינות היא דינמית: המצטיין הולך ומפתח את כישוריו על כל מרכיביהם. איכות הביצועים של המצטיינים תלויה בשילוב של פוטנציאל עם ביצועים ולמידה מושכלת מתוך ההתנסויות.

תהליך האיתור של ילדים מצטיינים

תהליך האיתור בישראל מתחיל במבחן שלב א' המתבצע ברוב בתי הספר בכיתה ב'. בחינות בשפה הערבית ואיתור בחלק מבתי הספר במחוז צפון מתבצע בכיתה ג'. ילדים שקיבלו ציון המצוי בטווח של ה-15% מהציונים הגבוהים ביותר וכן ילדים שהוריהם או הצוות החינוכי בבית הספר המליצו עליהם, מוזמנים לגשת למבחן שלב ב' לאיתור מחוננים

המבחנים הנערכים בשלב ב' מבוססים על בדיקת כישורים קוגניטיביים כלליים באמצעות בחינת ידע כללי, שפה, מתמטיקה וצורה. הילדים שהשיגו ציון הגבוה מ-3%-1.5% מהציונים הגבוהים ביותר של סף הקבלה הארצי מתקבלים לתוכניות המחוננים, ואילו ילדים שהשיגו ציונים בטווח שבין 3% ל-8% מתקבלים לתוכניות המצטיינים המתקיימות אחר הצהריים במרכזי העשרה יישוביים או אזוריים. 

תלמידים שאותרו כמצטיינים במהלך לימודיהם בבית הספר היסודי יהיו זכאים גם להיבחן בעתיד בבגרות מוקדמת ("נבחן צעיר"), ולהשתתף בתוכניות מצטיינים ארציות כדוגמת בית הספר הווירטואלי לתלמידים מצטיינים בחטיבת הביניים. כמו כן יש להם זכות להיבחן פעם שנייה במבחן איתור מחוננים בשנה שלאחר איתורם כמצטיינים (בכפוף לנוהלי בקשה למבחן חוזר), על מנת לנסות ולהתקבל לתוכניות המחוננים. חשוב לדעת כי תלמידים שייבחנו בפעם השנייה ולא יעברו את סף הקבלה למצטיינים לא יאבדו את הזכויות שכבר קיבלו).

מצטייני בתי הספר

נוסף על האיתור המבוסס על המבחנים, בתי הספר מאתרים גם תלמידים מצטיינים מבחינת הישגים, התנהגות, מוטיבציה וסקרנות ומופנים לתוכניות מצטיינים בית ספריות, כגון אמירים, מצוינות 2000, אקדמיה בתיכון ועוד. להרחבה על התוכניות למצטיינים ראו דף תוכניות למצטיינים ביסודי ובעל יסודי. איתור זה אינו מבוסס על מבחני יכולת, אלא על הישגי התלמידים ועל ההיכרות של צוות בית הספר עימם, ופונה בעיקר ל-20% העליונים מקרב תלמידי בית הספר.